Co s nástrojem dělat
Pokud máte vizi budoucnosti, kterou je třeba realizovat, tento nástroj vám pomůže určit aktéry a kroky k jejímu naplnění. Jeho hlavní síla spočívá v participativním zapojení, který aktivuje účastníky ke sdílení perspektiv a také k reflexi vlastní pozice. Díky tomuto nástroji také vizualizujete vztahy mezi činnostmi jednotlivých aktérů a následně vám pomůže určit priority.
Využití
Hodí se tak ke strategickému a akčnímu plánování v různých úrovních systému, od obcí, přes regiony až po specifická expertní pole (jako je třeba DRR) nebo konkrétní týmy. Dě se využít také ve vzdělávacích projektech a na školách. Obecně jej lze využít během participativních aktivit a tam, kde chcete oslovit a zapojit veřejnost při hledání cest k určité vizi.
Postup
-
Seznámení se skupinou a pracovním rámcem
Práce s nástrojem dobře funguje ve skupinách 3-4 lidí. Účastníctvo se krátce představí a seznámí s vizí, ke které se bude aktivita vztahovat. Pracují s vytištěným nástrojem a kartami aktérů.
-
Výběr klíčových aktérů
Každý zúčastněný vybere jednoho aktéra (instituci, roli či profesi), který by mohl významně přispět k naplnění zvolené části vize. Je možné vytvořit i nového aktéra. Účastnictvo volbu odůvodní a aktéry umístí na hrací plán.
-
Určení konkrétních kroků (aktivity aktérů)
Pro každého zvoleného aktéra zúčastnění navrhují konkrétní krok, kterým může podpořit naplňování vize. Následuje krátká diskuze a případné rozšíření návrhů.
-
Identifikace podpůrných aktérů
Účastnictvo vybírá další aktéry, kteří mohou napomoci již navrženým aktivitám. Opět definují konkrétní krok, jakým mohou přispět, a zařazují jej na plán.
-
Reflexe vlastní role
Každý zúčastněný reflektuje, jakým způsobem může on sám nebo jeho organizace přispět k naplnění vize. Identifikuje konkrétní kroky a vkládá je do plánu.
-
Prioritizace a reflexe
Z navržených aktivit si každý vybere jednu, kterou považuje za nejdůležitější. Následně své rozhodnutí krátce zdůvodní a označí aktivitu jako prioritní.
-
Prezentace skupin a shrnutí
Každá skupina představí výstup své práce ostatním. Přiblíží vizi, se kterou skupina pracovala, shrne postup práce a představí prioritizované aktéry a jejich činnosti k naplnění vize. Následuje krátká diskuze v plénu.